kijk, ruik, voel, proef, luister en geniet mee!

Wie geeft haar een mooie naam?

Pasgeboren kalfjes blijven hier één of twee dagen bij hun moeder. Ze kunnen zo naar behoefte biest van eigen moeder drinken waardoor ze veel weerstand krijgen. Daarna worden ze gescheiden. Moederkoe gaat weer bij de kudde zodat zij door de robot gemolken kan worden en het kalf gaat een tijdje in en apart kalverhokje. Daar moet het eerst even leren om uit een fles te drinken en later om uit een emmer te drinken.

flessenwarmer

De fles, waar nog steeds de melk van eigen moederkoe in zit (deze wordt automatisch gesepareerd door de melkrobot), warm ik als het nodig is even op in een emmer heet water. Omdat je dieren het beste iets kunt leren als ze nieuwsgierig zijn laat ik het kalf eerst even rustig aan de fles snuffelen.

kalfje

Dit kalfje heeft het razend snel door en drinkt in één keer de hele fles leeg.

fles geven

Daarna nog even lekker door sabbelen op mijn duim en de band met de mens is een feit.

duimen

Onze ervaring is dat wanneer je het kalf veel later van de koe scheid dit veel meer stress bij koe en kalf oplevert. Bovendien zijn de kalveren dan vaak veel schuwer wat een fijne samenwerking met het kalf en later koe een beetje in de weg zit. Ik wil graag nog een keer benadrukken dat dit onze ervaring is en beslist geen oordeel over hoe andere boeren dit doen.

Dit mooie kastanjebruine kalfje mag blijven en heeft nog een naam nodig…..Wie geeft haar een mooie naam?

12 Reacties

  1. Rooie Sien heb je geloof ik al? Leuk, weer een rood/roodbont kalfje erbij😀 !

    6 november 2014 om 09:25

    • @ Hendrika; jaaa, dat was al ons eerste echte roodbonte

      6 november 2014 om 09:25

  2. Maria Bardoel-Koenen

    Neeltje! Mooie naam!

    6 november 2014 om 09:25

    • @ Maria; van Ka-Neeltje! dat ik daar zelf nog niet opgekomen was🙂

      6 november 2014 om 09:25

  3. Een mooi kalfje. Leuk zoals ze op je duim sabbelt. Het is net een Moorkopje’

    6 november 2014 om 09:25

  4. Ik zou haar Pijltje willen noemen, naar de pijlvormige bles op haar kop.

    6 november 2014 om 09:25

  5. Elle Groot

    Hi Sandra,

    Prachtig kalf!

    Wat vind je van Marron? Ben benieuwd hoe ze uiteindelijk gedoopt wordt.

    Groeten, Elle

    >—-Origineel Bericht—-

    6 november 2014 om 09:25

  6. Vlinder? Ik vind dat die vlek op het voorhoofd op een vlinder lijkt.

    6 november 2014 om 09:25

  7. Rozemie ?

    6 november 2014 om 09:25

  8. Jetskefotografie

    Ik ga voor vlinder.

    7 november 2014 om 09:25

  9. Lisnka

    Fenne

    7 november 2014 om 09:25

  10. Maria

    Ka-Neeltje, nog grappiger! En dat met haar kleuren maar ook de tijd van het jaar.
    Die kaneel geur van Bakken in de keuken! Super bedacht!
    Ik stem in.

    7 november 2014 om 09:25

Geef een reactie

