kijk, ruik, voel, proef, luister en geniet mee!

kleine zwaantjes

Een aantal dagen geleden zag ik in de sloot naast ons huis 2 zwanen met jongen.

zwanen

Waar ze hebben gebroed weten we niet maar het zal ergens in de buurt zijn geweest. Ik zag één van de jongen aan de overkant die schijnbaar in een kuil zat (gat van een koeienpoot) en veel moeite had om er uit te komen.

zwaantje

Tot 3 keer toe krabbelde het aan de landkant eruit, wilde richting sloot en kukelde weer in het zelfde gat… De ouders waren er mee aan, vader zwaan klom elke keer weer op het land, liep over het kleintje heen weer het water in maar het hielp niet. Je hebt de neiging om te helpen maar vader zwaan leek mij nog al een agressief type. Uiteindelijk lukte het het kleintje toch om in het water te komen en had moeder zwaan haar 6 jongen weer bij zich. (eentje zwemt achter moeder)

kleine zwaantjes

Eind goed al goed zou je zeggen maar helaas krijgt het verhaal nog een staartje…

2 Reacties

  1. gewoonhanny

    Altijd prachtig gezicht een familie zwaan. Met pa moet je inderdaad oppassen.
    Eigenlijk wil ik niet weten wat het staartje is, want dat zal niet echt leuk zijn.

    5 juni 2015 om 09:25

  2. Mooie waarneming, Sandra.
    Ik zag afgelopen week een vergelijk baar zwanengezin, maar helaas kon ik daar op dat moment onmogelijk stoppen, dus ik zal nog eens terug moeten.
    Je maakt het wel spannend, maar ik verwacht weinig goeds …

    5 juni 2015 om 09:25

Geef een reactie

