kijk, ruik, voel, proef, luister en geniet mee!

Kuikentje #blimageNL

#blimageNL

Via Twitter werd ik door Florina uitgedaagd voor een #blimage. Een blog bij een foto met betrekking op onderwijs. In eerste instantie wist ik niet zo goed in wat voor vorm ik dat zou moeten gieten, maar omdat leren nou eenmaal het beste werkt met uitdagingen (tenminste bij mij wel) liet het mij niet zo gemakkelijk los.

kuikentje

In mijn dagelijks leven als boerin leer je heel goed kijken en luisteren naar de dieren waar je mee omgaat . Een dier praat immers niet in dezelfde verstaanbare mensen taal en dus moet je vooral letten op lichaamstaal en openstaan voor de vele andere manieren van communicatie. Bij het ene dier is dat gemakkelijker dan bij het andere. Dieren met grote sprekende ogen en grote bewegende oren kunnen de meeste mensen wel ‘verstaan’, mits je natuurlijk al weet wat bepaalde expressies betekenen.

Wij hebben op onze boerderij ook kippen. Kippen zijn lastig te verstaan. Het kraaien van een haan verbind iedereen met het beginnen van de dag, maar waarom doen ze het de rest van de dag dan ook? Als kippen een ei hebben gelegd schreeuwen ze dat even door het hele hok, t is maar even dat je het weet. Een eitje is nog geen dier maar het kan er wel eentje worden. Elk voorjaar broed ik zelf een 20 tal eieren uit. Ik laat mijn kippen eigenlijk nooit zelf broeden. Dit doe ik vooral omdat als ik de kippen laat broeden op hun eieren ze stoppen met het leggen ervan. Dan moet ik dus eieren gaan kopen in de winkel en ik ben te verwend om dat te gaan doen…

Een ei ‘zegt’ echter helemaal niks. Alleen bij een optimale behandeling zal er een kuikentje uit een bevrucht ei komen. Nou lijken eieren misschien op elkaar, maar geen ei is hetzelfde. Ook niet in behandeling. Zo moet een kippenei  bijvoorbeeld 21 dagen op 37.8°C worden uitgebroed, een eendenei 28 dagen op 37.5°C en een kwarteleitje 17 dagen op 38.0°C. Daarbij zijn ook vochtigheidsgraad en regelmatig keren van groot belang. Zijn de omstandigheden niet optimaal dan zal het ei zich niet of niet goed ontwikkelen en maakt het kuikentje er in geen enkele kans. Meer warmte zal het broedproces niet versnellen en het openbreken van het ei geeft je misschien wel inzicht in het ei maar heeft een dood kuikentje tot gevolg. Ook na het uitkomen van het ei zijn optimale omstandigheden nodig om het kuikentje tot een volwaardige kip, eend of kwartel te laten groeien al wordt dat naarmate ze ouder worden wel steeds gemakkelijker.

Sommige kinderen kun je met een eitje vergelijken. Die komen pas uit als de omstandigheden optimaal zijn. Die groeien alleen bij de juiste voeding en de juiste temperatuur. Het proberen van allerlei methoden om de ontwikkeling te versnellen of het wakker proberen te schudden zullen vaak niet resulteren in een gezond kuikentje.  Zelf heb ik mijn opleiding aan de VPA nooit afgemaakt, ik haakte af bij de boeken die we moesten doorwerken.  Wel heb ik 4 kinderen groot gebracht , waarvan er nu al ééntje werkzaam is in het onderwijs  (je geeft toch iets door). Ik zou het mooi vinden als er in de opleidingen ,waar in het begeleiden van kinderen centraal staat, plek zou zijn om een eitje uit te broeden en een kuikentje tot wasdom te brengen. Het leert je kijken en luisteren naar precies die dingen die van belang zijn bij een optimale ontwikkeling.

Wie ik op mijn beurt zal uitdagen voor een #blimage….ik heb geen flauw idee. Maar als ik jouw kan inspireren met één van mijn foto’s, ga je gang!

kip door gaas

9 Reacties

  1. Pingback: Zeven nieuwe verhalen in één nieuwe dag #blimageNL | Droog's

  2. Jetskefotografie

    Dat heb je mooi omschreven, Sandra.
    Volgens mij ga je niet vaak een uitdaging uit de weg.

    26 juli 2015 om 09:25

  3. Mijn complimenten, Sandra, je hebt er een mooi verhaal van gemaakt met een prachtige boodschap.

    27 juli 2015 om 09:25

  4. Sandra, wat een prachtig verhaal heb je geschreven. Wat goed dat je ‘mijn uitdaging’ bent aangegaan. De boodschap, de kern van je verhaal is zó waar: kinderen zijn als een eitje dat voedingsstoffen nodig heeft om zich te ontwikkelen. En die moeten ‘wij’ als volwassenen, ouders, leerkrachten en docenten, ze geven. Niet in een hokje plaatsen, maar ruimte geven voor hun eigen talenten.
    Nogmaals: bedankt dat je dit schreef.

    27 juli 2015 om 09:25

  5. Pingback: Edufloor blogt » Wat te doen? #blimageNL

  6. Je hebt er een duidelijk en geïnspireerd verhaal van gemaakt! Ik laat de uitdaging #blimageNL aan mij voorbijgaan.

    27 juli 2015 om 09:25

  7. Had altijd gedacht dat zelfs ik nog een ei uit kon broeden als ik er maar lang genoeg met mijn warme achterwerk op ga zitten🙂 Dat ligt wel iets meer gecompliceerd, blijkt uit jou verhaal. De foto van Calimero is een oude bekende maar het is wel een toppertje. Ook ik laat deze drinkbeker aan mij voorbijgaan aangezien ik feiten en fictie heel makkelijk met elkaar verwar ….. en heeft dus geen educatieve waarde🙂

    28 juli 2015 om 09:25

  8. gewoonhanny

    Geweldig dat je mensen laat nadenken over het leven. En dat aan de hand van een ei en kuiken.

    28 juli 2015 om 09:25

  9. Pingback: De #blimageNL lijst | Droog's

Geef een reactie

