kijk, ruik, voel, proef, luister en geniet mee!

tochtige taferelen

Gisteren toen ik even bij Keetje stond waren er meerdere tochtige taferelen in de stal. Dat gaat er met die grote vaak lompe koebeesten soms best ruig aan toe. Koeien die boven op elkaar springen en dek bewegingen maken noemen we ‘tochtig’. Maar niet al die springende koeien zijn daadwerkelijk tochtig, het is er meestal maar één van de twee. De bovenste of de onderste🙂  Om dat te ontdekken moet je ietsje langer blijven kijken.

tochtige taferelen

De linker koe op deze foto springt lukraak zo’n beetje op alles wat voorbij komt, de ander probeert weg te lopen.

tochtig

Diezelfde koe nu rechts op de foto laat zich echter gewillig bespringen door een andere koe en blijft rustig staan. Die is dus “tochtig” en kan worden geïnsemineerd.  De zwarte koe links op de foto is onze grootste koe, er naast staand kan ik net over haar heen kijken. Ze kan amper in de melkrobot en eigenlijk zijn de boxen ook wat te klein voor haar. Als zo’n grote koe begint met springen voel ik me heel klein, daarom ben ik met camera en al even wat hoger geklommen😉 Wat niet op de foto staat maar wel voor mijn ogen gebeurde was dat de onderste koe bezweek door dat gewicht en onderuit gleed. Dat houdt je je hart vast en hoop je dat de koe niet geblesseerd raakt. Gelukkig ging het feest nog even vrolijk verder en raakte er niemand gewond.

Geef een reactie

